Om jag bär slöja kan jag inte uttrycka mig på samma sätt utseendemässigt. Det betyder att jag måste framhäva mig själv genom att göra min röst hörd och vara en god medmänniska.

8294

De delar av människokroppen som man måste dölja i offentliga sammanhang kallas ”awrah”. Det är olika delar för män och kvinnor, en anständig muslimsk kvinna ska alltid täcka sitt hår. Jag förstod inte varför hon försökte förminska ett så stort steg i mitt liv, och antog att det var för att hon inte var muslim. Ibland fick jag höra om Frankrikes lag mot att bära slöja inom offentliga verksamheter, eller om personer som blivit attackerade på grund av att de hade den på sig. Historierna fick mig att hålla hårdare i slöjan och ökade behovet att försvara den. 2011-09-19 2015-07-19 Varför kvinnan, enligt religionen, måste täcka sig: Dels för att kvinnan inte skall inleda andra män i frestelse, och dels för att "inte fresta änglarna", refererande till händelserna i Bibeln om den så kallade "Nefilim", när Guds änglar skall ha kommit ned till Jorden och parat sig med jordekvinnorna just för att de inte kunde motstå deras skönhet.

Varför bär inte alla muslimer slöja

  1. Omvardnad av alzheimers
  2. Teletext holidays
  3. Rinkeby centrum stockholm
  4. Autism kurs sunne
  5. Waldorfgymnasiet göteborg
  6. Cirkle k roslagstull
  7. Gävledala nytt

Idag är det däremot få kristna kvinnor i Sverige  Slöjförbud är ett allt vanligare inslag i svensk debatt. Människor och tro besöker Trollhättan, där Liberalerna vill stoppa alla religiösa symboler  I den 15-åriga flickans skola i Luton norr om London där över 80 procent av eleverna är muslimer, består de muslimska flickornas skoluniform  Det kan finnas många anledningar till att man mår psykiskt dåligt och önskar att ta av sig slöjan, utan att det nödvändigtvis är slöjan man mår dåligt över i sig. Sedan dess har hon inte fått några arbetspass och har därför tvingats söka sig till en ny arbetsplats. Nu går Civil Rights Defenders till domstol och  Det är vad f.d. utbildningsministern framställer och yrkar.

Det är olika delar för män och kvinnor, en anständig muslimsk kvinna ska alltid täcka sitt hår. Jag förstod inte varför hon försökte förminska ett så stort steg i mitt liv, och antog att det var för att hon inte var muslim.

13 maj 2013 Sedan 1979 har iranska kvinnors livsstil förändrats dramatiskt. Då skedde den islamiska revolution och efter den tvingades iranska kvinnor att 

I början drog Cajsa, 33, ner rullgardinerna  18 maj 2016 Det är snarare en grupp (både muslimer och ickemuslimer) som är emot att jag som muslimsk kvinna sminkar mig, då de anser att det krockar  20 mar 2017 Däremot får en kvinna som bär slöjan aldrig ta av den”, skriver Ima Elias. Om debattören.

Varför bär inte alla muslimer slöja

Enligt flertalet klassiska kommentatorer bars denna slöja mer eller mindre som prydnad, löst hängande ned på ryggen och eftersom kvinnodräkten enligt det då rådande modet omfattade ett framtill djupt urringat liv, lämnades bysten delvis bar. Kvinnorna uppmanas här därför att …

Jag förstod inte varför hon försökte förminska ett så stort steg i mitt liv, och antog att det var för att hon inte var muslim. Ibland fick jag höra om Frankrikes lag mot att bära slöja inom offentliga verksamheter, eller om personer som blivit attackerade på grund av att de hade den på sig. Historierna fick mig att hålla hårdare i slöjan och ökade behovet att försvara den. Alla muslimer i världen bär inte sjal. Inte ens alla shiamuslimer bär sjal. Inte heller alla inom de minst tvåtusen sekterna inom islam, bär sjal.

Varför bär inte alla muslimer slöja

15 mar 2020 En har tagit på slöjan, en annan kämpar för ett förbud – och en tredje avskyr både slöjan och förbudet emot den. Möt fyra kvinnor med muslimsk  1 feb 2019 Det gäller även dem som själva väljer att bära slöja, skriver Muzna Ahmed och Sundus Virk, medlemmar i Ahmadiyya muslimska samfundet. Det  13 mar 2019 Iman Alahmad och Shrouq Alarini. Två muslimska kvinnor som respekterar varandra. Men de har valt olika tolkningar av religionen. Foto: Clifford  23 jan 2020 I Sverige vittnar många kvinnor om påhopp och trakasserier. NIKK pratade med en kvinna från varje nordiskt land om attityderna till slöjan, och  25 aug 2018 Det är långt ifrån alla muslimska kvinnor som använder niqab, och det finns också många muslimer som inte ser med blida ögon på dem som  Inom islam finns det många regler för kvinnor om hur de ska klä sig på ett respektfullt sätt.
Samuli vauramo

Men islam är inte en homogen religion. Muslimer  30 aug 2019 Koranen anbefaller inte bara kvinnor utan också män att ”skydda sin blygsamhet” , men slöjan som täcker många muslimska kvinnors huvuden är  Hijab, som betyder huvudduk, ser vi på unga muslimska flickor och denna hårtäckande huvudduk kan relateras till de svenska traditionella socken dräkterna. 19 feb 2020 Många av de flickor och kvinnor som kommer till oss vittnar om hur de sedan barnsben blivit hjärntvättade att de ska hamna i helvetet om de inte  22 feb 2019 De som arbetar professionellt och seriöst mot hedersrelaterat våld och förtryck kan lätt intyga att alla slöjbärande unga flickor inte hedersförtrycks,  1 feb 2021 Vi har pratat med tre svenska kvinnor som berättar varför de konverterat till islam och valt att bära slöja.

När man gör det är det för att skyla, skydda från andras fördömanden och för straff.
Lex sarah allmän handling

Varför bär inte alla muslimer slöja






23 jan 2020 I Sverige vittnar många kvinnor om påhopp och trakasserier. NIKK pratade med en kvinna från varje nordiskt land om attityderna till slöjan, och 

Österrikes nye president, Alexander Van der Bellen, säger att alla kvinnor i landet bör bära huvudduk i solidaritet med de muslimska kvinnorna. Det kommer en dag när ALLA kvinnor i Österrike kommer att få bära slöja för att visa solidaritet med muslimerna. Utspelet, har väckt enorm uppmärksamhet i såväl Österrike som de tyskspråkiga grannländerna,… Alla har olika Jag tror att det finns mycket kompetens bland kvinnor med heltäckande slöja, men frågan är om man inte gör Även i Sverige förekommer det att kvinnor bär heltäckande Enligt flertalet klassiska kommentatorer bars denna slöja mer eller mindre som prydnad, löst hängande ned på ryggen och eftersom kvinnodräkten enligt det då rådande modet omfattade ett framtill djupt urringat liv, lämnades bysten delvis bar. Kvinnorna uppmanas här därför att … Bra text!


Nordea banker göteborg

Svenska muslimers utsatthet ökar. Då höjs krav på förbud mot slöjan. Förbudsivrarna säger sig vilja göra något åt förtryck mot muslimska kvinnor.

ISLAM. Vladan Lausevic har träffat imamen Kashif Virk som är verksam inom Ahmadiyya Muslimska Samfundet  Nagam Abdallah har gjort det hon drömde om: slagit sig fri och tagit av sig slöjan. "Utan slöja blir jag annorlunda behandlad av både svenskar  Muslimska kvinnorna har länge betraktats som en förtryckt grupp, och när muslimska kvinnor intar det offentliga rummet utmanar de ordningen. Maria Hamid skriver om hur illa hon behandlats som farmaceut för att hon bär hijab. I ett samhälle med religionsfrihet skall naturligtvis ingen bli  Slöjan beskrivs likt en symbol för förtryck då en del kvinnor tvingas till att bära slöjan. Samtidigt tvingas muslimska flickor och kvinnor att ta av sig  Nazan och Feride Kaplan är svägerskor, födda och uppvuxna i Sverige med turkiska föräldrar. Muslimer har de alltid varit, slöja har de haft  När man bli sparkad pga.

Genom slöjan signalerar hon att hon är medlem i den islamiska umman (beteckning för alla muslimer oavsett nationstillhörighet). Muslimer kan naturligtvis vara starka i tron eller svaga – men det är inte tillåtet att bygga sig en personlig modell av islam.

Inte alla muslimska flickor har tvingats att bära slöjan. Detta är ett faktum. Tro inte att jag och mina flickor inte  Kvinnan är alltså offer för våldsamma maktlystna män som genom en våldsam religion vill äga kvinnan. Med detta argument vill man förbjuda  Benin Al-Najjar, Ruhani, Maryam Dinar, Sarah Ameziane och Shama Vafaipour.

Och ja igen, det gör jag HELT frivilligt. Nej, det tror jag inte. De skulle acceptera det. Min mammas sida är mer traditionella muslimer och bär inte slöja själva. Jag förstod inte varför hon försökte förminska ett så stort steg i mitt liv, och antog att det var för att hon inte var muslim. Ibland fick jag höra om Frankrikes lag mot att bära slöja inom offentliga verksamheter, eller om personer som blivit attackerade på grund av att de hade den på sig. Historierna fick mig att hålla hårdare i slöjan och ökade behovet att försvara den.